בניית תכנית אסטרטגית לעמותה: מדוע זה חשוב?

למרות שעמותה מוגדרת כגוף ללא מטרות רווח, היא עדיין חייבת להתנהל כמו כל עסק פעיל, וזאת כי גם היא מחזיקה באותה מטרה: להגיע לקהל יעד באופן כמה שיותר חלק ויעיל, להגדיל את נפח ההכנסות ולהחזיק במיתוג חיובי, אם על מנת למשוך תורמים ואם על מנת למשוך פעילים. כמו כן, לא רק שעמותה צריכה תכנית אסטרטגית כפי שעסק צריך, אלא בניגוד לעסק היא חייבת, וזאת כי לא מעט אנשים וגופים תלויים בהצלחה שלה, כך שאם עסק כושל מפטר עובדים, הרי שעמותה כושלת מאכזבת עשרות אנשים שתלויים בה.

בניית תכנית אסטרטגית לעמותה

אודות תכנית אסטרטגית

כאשר באים לבנות תכנית אסטרטגית חשוב לבחון מהו המצב הנוכחי, מהי השאיפה ואיך עוברים ממצב מצוי למצב רצוי. באשר למצב הנוכחי יש לבחון יתרון יחסי, מיהם המתחרים, מהם דרכי השיווק וכדומה, ובאשר לשאיפה יש לבחון מה העסק שואף להיות ומה מבקשים להשיג, כאשר נהוג לבחון את הדגשים הבאים: יעדים פיננסים לצד מטרות אסטרטגיות. בכול הנוגע להגשמת המצב הרצוי ראוי לשקול כיצד צומחים (מיזוג, פעילות אורגנית, ברית וכדומה), האם משנים את פלח השוק, כיצד מגדירים מסגרת זמן וכמובן שמקבלים עזרה מקצועית, כגון חבירה אל חברה שמתמחה במלאכת שיווק לעמותות.

מעקב מדיד

אם נחזור אל עמותות, נמצא שתכנית אסטרטגית מסייעת להפוך מצב מצוי למצב רצוי, ומסייעת להתוות את הדרך באמצעות הגדרה של אבני דרך בסיסיות, עובדה שמאפשרת מעקב מדיד אחר הצלחות וכישלונות. מכאן שבין אם הקושי של עמותה הינו גיוס כספים ובין אם הקושי של עמותה טמון בהפצת האג'נדה החברתית, הרי שהתהליך מסייע לשים את האצבע על מקור הבעיה, לנתב טוב יותר את כספי התרומות, לבחור טוב יותר את מעגל העובדים המצומצם, לנצל נכונה את זמנם של המתנדבים וכדומה.

הוצאה אחראית

לאור כל זאת חשוב ביותר לבחור גוף מלווה מקצועי, גוף שמסייע לבנות תכנית אישית בהתאם לצרכי העמותה, כאשר מראש נחדד שכל תכנית אסטרטגית הינה אישית וייחודית, כך שאין להסתמך על שיטת "העתק הדבק". מכאן שגם אם מדובר בהוצאה נוספת (ואכן מדובר בהוצאה נוספת), יש להבין שמדובר בהוצאה מושכלת ואחראית, כזו שמונעת בזבוז של תרומות, כזו שמנתבת כהלכה את זמנם של המתנדבים – כזו שמניבה תוצאות!

עניין של הגדרה

לצד העובדה שתכנית אסטרטגית מסייעת להשיג את המטרות בזמן הקצר ביותר, קיים יתרון משמעותי נוסף – העובדה שכל תכנית אסטרטגית מחייבת לעצור את המרוץ ופשוט לשבת ולהגדיר באופן כמה שיותר מדויק מהי המשימה, היעדים, קהל היעד, שלבי העשייה, ההצלחות, מקור הקושי וכדומה. הרבה פעמים ברגע שיושבים ומגדירים כראוי כל נדבך ונדבך, פתאום הבעיה צפה אל מול העיניים, כך שמנקודה זו הרבה יותר קל להבין מה ואיך לשנות.

אחריות משולשת

לסיכום נציין שעמותה מחזיקה במחויבות כפולה ואף משולשת. אחוז ההצלחה של העמותה אינו משפיע רק על קבוצת האנשים שתלויים בה, אלא גם על המורל של התורמים. כאשר תורם יודע שהכסף שלו אכן עושה שינוי ומסייע היכן שרצוי, הוא יחוש טוב עם עצמו ואף קיים סיכוי גבוה שיתרום בשנית. מיהו הצד השלישי שמושפע מהצלחתה של העמותה? המתנדבים שמעניקים ממרצם ומזמנם. חשוב להכיר תודה ולהוכיח להם שאכן מסייעים ובחרו נכון – לא בחרו בעמותה כושלת שרק מבזבזת את זמנם. מכאן שאם מבקשים לפעול באופן מקצועי ואחראי, יש לחבור אל איש מקצוע – יש לבנות תכנית אסטרטגית.

השארת תגובה